content.title

Dichtbij, maar geen mep op je schouder

De nieuwe tone of voice van Rabobank

“Met zo'n app heb je de bank letterlijk in je broekzak. Heel dichtbij, dus. Maar welke toon hoort daarbij? Je wilt niet het gevoel krijgen dat iemand bij wijze van spreken hard op je schouder mept en ‘hey gozer!’ roept. Maar ambtelijke afstandelijkheid is ook niet meer op z’n plek. We hebben tijdens het herschrijven hier op kantoor heel boeiende discussies gevoerd over mogelijke woorden en zinswendingen. Voor een schrijver is er weinig leuker dan dat.”

- Eric

Dit was de vraag

Elke dag wordt de Rabo Bankieren App miljoenen keer gebruikt om bankzaken te regelen. Maar: de toon van de teksten was niet meer van deze tijd. Ze stonden nog in de u-vorm en konden een stuk persoonlijker. Daarom vroeg Rabobank ons de teksten te herschrijven naar de nieuwe tone of voice. Ohja, en of we die tone of voice tegelijkertijd verder konden uitwerken én er interne workshops over konden geven? Tuurlijk!

Zo pakten we het aan

Het werd een flinke, maar leuke klus waar onze eindredacteuren Eric en Liesbeth inmiddels al twee jaar aan werken. Eerst begonnen ze aan de app. Dat kon niet veel werk zijn toch? In een app staan immers geen superlange teksten. You better think again! De app is groter dan je denkt: betalen, sparen, beleggen, verzekeren, creditcards. Plus: er komen steeds meer onderdelen bij, zoals het Betaalverzoek en de Spaarpotjes. In totaal hebben ze 70.000 woorden gelezen, gewikt, gewogen en herschreven.

Zo pakten we het aan

Na die 70.000 woorden stond de nieuwe toon van Rabobank in het geheugen van Eric en Liesbeth gegrift. Met alle keuzes nog vers in het achterhoofd ontwikkelden ze een tone of voice én uitgebreide Schrijfwijzer waar iedereen binnen Rabobank mee aan de slag kan. Ook ontwikkelden ze een reeks interne trainingen, zodat medewerkers vertrouwd raken met de nieuwe tone of voice.

Dit is Rabobank Nederland

Rabobank is een coöperatieve bank en staat met twee benen in de maatschappij. In Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Belangrijke thema's voor de bank zijn duurzaam voedsel, duurzaam ondernemen, een leefbare leefomgeving en financieel gezond leven. We zijn hun preferred supplier op contentgebied en proud of it!