content.title

Employer branding – hoe pak je dat aan?

22 december 2021

Terug naar nieuws

The war for talent. De term is al 25 jaar oud, maar nog hyper-actueel. Zeker in de IT-sector. Werkgevers zetten daar alle zeilen bij om talent aan te trekken. Lees welke slimme middelen Capgemini hiervoor inzet.

Ze zijn zo gewild als oliebollen op oudjaarsdag: nog voordat ze afgestudeerd zijn, merken IT’ers al dat werkgevers voor hen in de rij staan. Deze young professionals kunnen vervolgens lekker gaan shoppen en vergelijken. Aan de talentzoekende bedrijven dan ook de opdracht om hun arbeidsmarktcommunicatie méér dan op orde te hebben.


Schrijf-Schrijf helpt Capgemini hierbij. Wat we vooral doen: aansprekende verhalen maken die de juiste mensen inspireren om bij Cap te solliciteren.



Dit zijn onze adviezen voor een onweerstaanbare arbeidsmarktcommunicatie:

1. Vertel een duidelijk verhaal

Als werkgever heb je een heldere en herkenbare belofte nodig. Voor Capgemini is dat: Get The Future You Want. Deze campagneslogan onderstreept wat het bedrijf te bieden heeft: ontzettend veel mogelijkheden om je in allerlei richtingen te ontwikkelen.


De belofte moet natuurlijk wel klóppen. Met wie jij als afzender bent en wat je te bieden hebt. Wees vooral authentiek, want nieuwe generaties prikken moeiteloos door mooie praatjes heen. Het moet ook een belofte zijn die je kort kan uitleggen – bijvoorbeeld in een campagnevideo – én die je stevig kan onderbouwen.

2. Laat zien wat je in huis hebt

Die onderbouwing geeft je de kans om je als werkgever in de etalage te zetten. Zo heeft Cap vier thema’s om hun verhaal aan op te hangen. Onbeperkte ontwikkeling is er één van. Een ander thema draait om de bedrijfscultuur.

Zoiets kun je keurignetjes uitleggen – en dat is prima – maar als je aansprékend wil zijn, moet je het concreet maken.


Dus zeg niet alleen: we hebben een fijne cultuur. Maar: we hebben game nights die je je nog jaren blijft herinneren. Of: je hoeft hier maar een klein zuchtje te slaken, of een collega staat al breed lachend naast je bureau om je te helpen.


Nog beter is het om dit alles te laten vertellen door je eigen medewerkers. En dat brengt ons op het volgende punt:

3. Geef échte mensen het woord

Dit is een pijler onder goede arbeidsmarktcommunicatie. En eigenlijk ook onder álle communicatie, come to think of it.

Voor aspirant-medewerkers is er weinig fijner dan om verhalen te lezen van je toekomstige collega’s.


Hoe vertellen we die verhalen? Via testimonials, waarin iemand ‘ten voeten uit’ aan het woord komt. Maar ook via korte interviews met Future Shapers – zo noemen we de Cappers die iets tofs hebben gedaan bij een specifieke opdrachtgever. En dan hebben we nog de Dream Catchers: idealistische medewerkers die alle ruimte krijgen om via hun werk de wereld te verbeteren. Via LinkedIn en Insta bereiken deze verhalen de vele studenten en werkende IT’ers.

4. Zorg dat alles klopt

Elke anderhalf jaar een mooie ‘hero’-campagne starten is één ding. Maar zorg ook dat alles eromheen op orde is. En in dezelfde tone of voice als je campagnes. Blijf je website en social media voortdurend aanvullen met nieuwe verhalen. Maak clichéloze vacatureteksten die een glimlach oproepen, of kreten van herkenning.


Vergeet ook de visuele kant niet: mooie portretfoto’s in een herkenbare en consistente stijl, en als er budget voor is: zo nu en dan een toffe video.

5. Roep hulptroepen in

Je kunt die campagnes en content natuurlijk niet allemaal in je eentje verzinnen en maken. Dus heb je een paar goede partners nodig. Wie zijn dat voor Capgemini?


Allereerst: communicatiebureau Enof uit Utrecht ontwikkelt de campagnes. Als hun contentpartner maken wij de verhalen, socialmediaposts en de videoscripts. Onder de strakke campagnefilmpjes staat de handtekening van Afdeling Beeld. En MediaXplain zorgt dat dit alles op de juiste timelines en advertentieruimtes terechtkomt.

---

Kun jij ook wel wat hulp gebruiken bij je arbeidsmarktcommunicatie?

Bel of mail ons! We’re happy to help.