content.title

Van tastbaar naar meetbaar: maak content die áánkomt

15 december 2021

Terug naar nieuws

Hoe bereik je heel verschillende doelgroepen met relevante content? En hoe zorg je dat je op de arbeidsmarkt gezíen wordt? Voor die taak staat onze opdrachtgever Christianne Kraan, marketing- en communicatiemanager bij AB Werkt. ‘Het moet duidelijk zijn waarom werkgevers en werkzoekenden bij óns moeten zijn.’

Match van vraag en aanbod

'AB Werkt is een uitzend- en detacheringsbureau in Zuid-Nederland. Werkzaam in sectoren met veel fysieke arbeid – zoals industrie, food, groen en logistiek. Wie we zoeken? Iedereen die de handen uit de mouwen wil steken, zowel Nederlanders als internationale medewerkers. Ons doel? Vraag en aanbod op zo’n manier matchen dat zowel werkgever als werknemer er profijt van heeft. En om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen, is communicatie heel belangrijk.'

Echt relevante content

'Simpel gezegd hebben we twee doelgroepen: werkgevers en werknemers. Doelgroepen met heel verschillende behoeftes en eigenschappen. Waarnaar we dus ook heel verschillende boodschappen willen communiceren. Een belangrijke manier om dat voor elkaar te krijgen, is de persoonlijke communicatie door onze recruiters en accountbeheerders. Die staan in contact met de opdrachtgevers in hun regio én met de werkzoekenden. Daarnaast communiceren we veel online. We hebben een goed vindbare website, een duidelijk inschrijfproces voor werkzoekenden en we delen onze succesverhalen via social media.'


'Daarnaast is e-mail voor ons een ideaal medium. Elke twee weken gaat er een nieuwsbrief naar alle doelgroepen. Eerder zei ik dat er twee doelgroepen zijn, maar voor de nieuwsbrieven splitsen we die uit in allerlei subgroepen. Denk aan werkgevers in verschillende sectoren. Die krijgen per sector een andere nieuwsbrief. En dan zijn er nog de werknemers, uitgesplitst naar huidige, potentiële en internationale werknemers. Ja, het kost best wat werk, maar zo bieden we wel heel relevante content. Herkenbare voorbeelden, gerichte actieperspectieven en precies de juiste toon.'

Van fysiek tot digitaal

'Voorheen maakten we veel magazines voor deze doelgroepen. Heel leuk, natuurlijk, en het is fijn om iets tastbaars te hebben. Maar het heeft ook nadelen. Een magazine maken, dat is een heel proces met bovendien een stevig prijskaartje. Laat stáán als je er meerdere maakt, voor specifieke doelgroepen. Ook weten wij als afzender helemaal niet wat er met die tijdschriften gebeurt nadat ze op de mat vallen.'


'Tegenwoordig gaat alles online, dus hebben we die magazines vervangen door nieuwsbrieven. Het grote voordeel daarvan is dat we het klikgedrag kunnen meten. Dat levert inzichten op waarmee we onze communicatie steeds verder kunnen aanscherpen. Bijvoorbeeld door te spelen met de tijd waarop de nieuwsbrief de deur uit gaat. Die overstap van magazine naar nieuwsbrief pakten we heel gestructureerd aan. Zes keer in het jaar is er een redactievergadering, waaraan Schrijf-Schrijf meedoet. Zij zijn goed in het bedenken van relevante content – en natuurlijk in het maken daarvan. We werken al zeker vijf jaar samen: vanaf de tastbare magazines tot de meetbare nieuwsbrieven.'

Van fysiek tot digitaal

Grenzeloze ambities

'We gaan AB Werkt als merk steviger neerzetten in de arbeidsmarkt. Het moet duidelijk zijn waarom werkgevers en werkzoekenden bij óns moeten zijn. Wat onze meerwaarde is en hoe we ze kunnen helpen. Kortom: we gaan flink werken aan onze employer branding. Zodat we dit verhaal beter kunnen uitdragen.'


'Ook in het verschiet ligt de uitbreiding van onze internationale focus. Wij richten ons nu vooral op Roemenië en Polen, maar willen daar ook andere landen in Europa bij betrekken. Er is nog veel te winnen op de internationale arbeidsmarkt. Verder willen we in onze online communicatie vooruitgang boeken. De stap van een fysiek magazine naar online nieuwsbrief is al gemaakt. Een volgende stap is om meer videocontent te gaan delen. In binnen- en buitenland.'


'We hebben bij AB Werkt maar een kleine marketing- en communicatieafdeling, maar gelukkig hoeven we deze veranderingen niet alleen te doen. Schrijf-Schrijf doet en denkt met ons mee. We zien hen ook echt als verlengstuk van ons team en we overleggen veel met elkaar. Zo hebben we altijd gewerkt en zo blíjven we ook werken. De sterkste producties maak je samen.'