content.title

Wie schrijft, die blijft… Toch?

20 december 2021

Terug naar nieuws

Schrijf-Schrijf bestaat 25 jaar en we zijn nieuwsgierig: hoe ziet ons vak er over nóg eens 25 jaar uit? In een serie blogs onderzoeken we die toekomst. Lees hier aflevering 2, over de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op ons werk als contentmakers.

Een tekstgenerator. Wij kennen het alleen van vroeger wanneer je geen inspiratie had voor een sinterklaas-gedicht voor iemand uit je klas: even de hobby’s van de betreffende medeleerling intoetsen en ‘klaar is Kees’! Of Klaas in dit geval. Tegenwoordig gaat de technologie van de voorspellende tekst veel verder. Wie dat als geen ander weet, is Thomas Dehaene, machine learning engineer bij ML6 in Gent.

Thomas, wij zijn de draad even kwijt. ML6? Machine learning? Help!

“Bij ML6 lossen we complexe AI-problemen op voor klanten. Dat kan van alles zijn: van documenten verwerken voor notarissen tot het verbeteren van de beeldanalyses bij sporters. Ons bedrijf bestaat uit een groot team van machine learning-experts. Machine learning is een vorm van AI die van ingevoerde data kan leren en uiteindelijk zelf kan voorspellen. Een goed voorbeeld daarvan is de voorspellende tekst op WhatsApp. Door miljoenen zinnen te analyseren weet je smartphone welk woord er in de zin past. Zo werkt het ook bij een tekstgenerator die wij hebben ontwikkeld.”

Die tekstgenerator, wat moeten wij ons daarbij voorstellen?

“Het is een tool die eigenlijk hetzelfde doet als de voorspellende tekst op je smartphone, maar dan op veel grotere schaal. We stopten daar tientallen miljoenen artikelen aan data in en lieten daar een ontzettend sterk leer-algoritme op los. Dat ziet data en kan daarin patronen herkennen. Zo ook in de Nederlandse taal. Door dit algoritme wekenlang te laten leren, ontstaat er een veel intelligentere vorm van auto-complete. Een taalmodel dat zo intelligent is, dat je kan vragen om naar aanleiding van enkele woorden een complete, vloeiende tekst te schrijven. Of je vraagt hem juist om een hele lap tekst kort samen te vatten.”

Dit gaat dus al een stuk verder dan simpele sinterklaas-gedichtjes. Hoe gaat deze vorm van AI zich de komende 25 jaar ontwikkelen, denk je?

“We weten dat vanaf 2018 taalmodellen enorm zijn gegroeid. In dat jaar bestond het model uit zo’n 100 miljoen parameters. De parameters zijn variabelen die nodig zijn om het algoritme zijn ding te laten doen. Hoe meer parameters, hoe accurater het model en hoe beter de voorspelde tekst. Nu, drie jaar later, wordt er al getest met een model dat meer dan een triljoen parameters bevat. Het resultaat is een generator die teksten schrijft waarvan je bijna niet meer kan zien of het door een computer of door iemand als jij is geschreven. In de komende 25 jaar verwacht ik dat AI nog meer invloed gaat hebben op ons dagelijks leven en dat kunstmatige intelligentie bepaalde banen inhoudelijk drastisch gaat veranderen.”

Oei, oei. Moeten wij als tekstschrijvers al denken aan omscholing?

“Hoewel het taalmodel steeds nauwkeuriger wordt, is er één ding wat het nooit gaat kunnen: taal écht begrijpen. Met andere woorden: de teksten worden nooit creatief. Daarom zou een tekstschrijver, journalist of redacteur niet snel zijn baan verliezen. Maar het werk zal in de komende decennia wel veranderen. Kunstmatige intelligentie kan namelijk wel bronnen uitkammen, op zoek naar relevante informatie. En ze kan je helpen bij een writer’s block, door tekstsuggesties te doen om je creativiteit aan te wakkeren.”

Dat klinkt dan wel weer leuk. Maar zitten er ook gevaren aan deze machtige technologie?

“De tool heeft ook z’n mindere kanten, ja. De voorspellende teksten zijn op dit moment bijvoorbeeld nog heel genderbevestigend. Stel je typt ‘Mijn dochter wordt later...’, dan zal de tekst eerst beroepen als verpleegster of schoonmaakster invullen. Vervang je ‘dochter’ door ‘zoon’, dan komt er eerder politieagent of brandweerman tevoorschijn. Dat kan er met de tijd uitgefilterd worden, dus dat zal ik niet omschrijven als ‘gevaar’. Wat wel gevaarlijk kan zijn, is dat er met deze tool makkelijk fake news verspreid kan worden. Of in groten getale spammails verstuurd kunnen worden. Daar moeten we ons van bewust zijn én anderen bewust van maken.”

Als we Thomas moeten geloven, heb je als contentmaker dus nog even niks te vrezen. Zolang we nog creatief blijven kan zélfs de kunstmatige intelligentie ons niet inhalen. We blijven erbij: communiceren is mensenwerk.

--

Interessant verhaal? Lees dan ook eens: Het oor wil ook wat