content.title

Nieuw magazine: daar zit PIT in!

30 maart 2022

Terug naar nieuws

Hij rolde onlangs vers uit de pers: de eerste editie van magazine PIT. Een blad dat voor 100% gaat over praktijkgericht onderzoek. Met stoom en kokend water bedachten we een titel, ontwikkelden we een bladconcept en maakten we het eerste nummer. Het resultaat ligt intussen bij vele onderzoekers, overheden en kennisinstituten op de mat!

De vraag: Ontwikkel binnen vier maanden een bladconcept én het eerste nummer.

De opdrachtgever: Regieorgaan SIA, een organisatie die praktijkgericht onderzoek financiert en stimuleert.

Het doel: Met een fysiek magazine laten zien hoe hogescholen bijdragen aan oplossingen voor de grote vraagstukken in de samenleving.

De eerste reactie: Mooi onderwerp! Je begrijpt, van zo’n uitdaging slaat ons mediahart van pure opwinding een slag over.

Hoe start je met het kraken van zo’n noot?

Onze projectleider en chef-bladenmaken Marike: ‘Een sterk concept begint met een pakkende titel. Tijdens een vurige brainstorm laaide één ‘vlam’ hoog boven de andere uit. En dat was ‘PIT’. De naam roept een energiek gevoel op, straalt lef uit en heeft een ‘pepertje’. Nét als het onderwerp zelf. Want praktijkgericht onderzoek vindt plaats ín de maatschappij, met mensen die baat hebben bij de resultaten. Geen stoffig onderzoek dus, maar met opgestroopte mouwen aan de slag in de praktijk. And last but not least: PIT is een afkorting van Praktijk, Innovatie en Toepassing – samen vormen die de kern (de pit dus) van praktijkgericht onderzoek.’

Hoe bliezen jullie leven in het concept PIT?

‘Bij de titel bedachten we eerst mooie rubrieken, zoals Pitstop, Elevatorpitch en Cockpit. Zo gaan we in de laatstgenoemde langs bij de koersbepalers van hogescholen. Om onze content in dezelfde stijl te gieten, schreven we een bladformule, met daarin alles over onder meer de tone of voice, de beeldstijl en het coverbeleid. Ook stelden we richtlijnen op voor een harmonieus bladritme. Samen vormen die een handboek voor zowel de klant als de redactie. Communicatiebureau Enof ontwikkelde hiervoor vervolgens een stoer en kleurrijk jasje.’

PIT

Wat valt er te lezen in de eerste editie?

‘Alles over de nieuwste onderzoeken in de gezondheidszorg. In dit eerste themanummer zoomen we in op de uitdagingen waarmee deze sector kampt. Je leert over ‘empathische woonruimtes’ voor mensen met dementie, je snapt het nut van een robothond voor blinden en slechtzienden, en je ziet een ‘slim vest’ voor kinderen met ademhalingsproblemen voorbijkomen. De ontwerpster daarvan pronkt op de cover. Verder wisten we de inmiddels bekende internist Marcel Levi te strikken als interviewkandidaat. Hij vertelt waarom het cruciaal is dat onderzoekers meer optrekken met mensen in de praktijk.’

Benieuwd naar het blad? Blader ’m even door!

Magazine Pit interview Marcel Levi